PTAC aicina meklēt visiem pieņemamus risinājumus

19.03.2020
PTAC aicina meklēt visiem pieņemamus risinājumus
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) aicina patērētājus, kas cietuši saistībā ar tūrisma vai pasākumu ierobežojumiem, būt saprotošiem un dot komersantiem laiku pieņemamu risinājumu rašanai. Savukārt, kredītu devējus aicinām atbalstīt patērētājus, kam ārkārtas situācijas dēļ radušās problēmas kredītu atmaksā.

Laika posmā no 2. marta līdz šim brīdim PTAC par tūrisma pakalpojumiem ir saņēmis 10 patērētāju iesniegumus un ir sniegtas vairāk nekā 290 konsultācijas. Patērētāji PTAC vēršas ar jautājumiem par to vai var prasīt naudas atmaksu par ārkārtējo apstākļu dēļ neīstenotu ceļojumu, vai tūrisma pakalpojumu sniedzējs var naudas atmaksas vietā piedāvāt citu ceļojumu. Tāpat patērētāji satraucas par ceļojumiem, kas paredzēti pēc ārkārtas situācijas beigām. Lielākoties patērētāji vēršas PTAC pirms ir vērsušies pie pakalpojuma sniedzēja. Tāpēc atgādinām, ka vispirms patērētājiem jāvēršas pie konkrētā pakalpojumu sniedzēja.

PTAC aicina patērētājus, kas cietuši no tūrisma vai pasākumu ierobežojumiem, būt saprotošiem, ņemot vērā, ka šobrīd patiesi konstatējami tāda apmēra ārkārtēji apstākļi, kādus mēs līdz šim neesam pieredzējuši. Nepārvarama vara (šai gadījumā situācija saistībā ar Covid-19 vīrusa izplatību) attaisno saistību neizpildīšanu uz nepārvaramas varas laiku. Aicinām nogaidīt un vērsties pie uzņēmējiem pēc ārkārtējās situācijas beigām, lai dotu iespēju rast abām pusēm pieņemamus risinājumus. Kā vienu no atbalstāmiem risinājumiem, īpaši tūrisma nozarē, saredzam dāvanu karšu, vaučeru, cita ceļojuma piedāvājumus.

PTAC apzinās, ka ārkārtējās situācijas dēļ patērētājiem var rasties apstākļi, kuros tiek kavēti kredītu atmaksas termiņi, tāpēc aicinām patērētājus, apzinoties šādu situāciju, nekavējoties sazināties ar kreditoriem un pusēm vienoties par labāko risinājumu. PTAC nevar ietekmēt kreditoru lēmumu, taču aicina abas puses ar izpratni izturēties pret radušos situāciju un iespēju robežās samazināt vai nepiemērot sankcijas, kā arī piedāvāt grozīt kredīta atmaksas termiņus, samazinot ikmēneša maksājumu.

Šobrīd varētu pieaugt arī izsniegto kredītu skaits tām patērētāju grupām, kurām nav nekādu iekrājumu. Tāpēc aicinām rūpīgi izvērtēt kredīta nepieciešamību, jo īpaši tos patērētājus, kuri ir zaudējuši darbu vai pastāv liela iespēja, ka to varētu zaudēt. Spējas atmaksāt kredītu izvērtēšanā tiek ņemti vērā patērētāja līdzšinējie ienākumi un pastāv liela iespēja, ka kreditoriem nebūs informācija par patērētāja ienākuma avota zudumu, kā dēļ kredīti var tikt izsniegti personām, kas nevarēs atļauties tos atmaksāt. PTAC brīdina, ka šādā brīdī ņemts kredīts var kļūt par neizpildāmu maksājumu saistību nākotnē un aicina patērētājus meklēt citus risinājumus sarežģījumu pārvarēšanai.

Papildu informācija:
Santa Zarāne
Patērētāju informēšanas un komunikāciju daļas vadītāja
Tālr.: 67388622, 22006628
E-pasts: Santa.Zarane@ptac.gov.lv
Publicēšanas datums: 18.03.2020.

1 ceļotājs
Pieaugušie (12+)
Bērni (2-11)
Zīdaiņi (0-2)