travel all world countries and cities

Kurš pārdod aviobiļeti, tas maksā kompensāciju

05.08.2019
Kurš pārdod aviobiļeti, tas maksā kompensāciju
Pie šāda samērā negaidīta slēdziena jūlijā nonākusi ES Tiesa, izskatot divas sūdzības par neizmaksātām kompensācijām kavēta reisa gadījumā.


Kavē otrais, maksā pirmais


Vienpadsmit pasažieri kopīgi rezervēja aviobiļetes lidojumam pie Čehijas gaisa pārvadātāja “České aerolinie” lidojumam no Prāgas uz Bangkoku Taizemē. Pārsēšanās bija plānota Abū Dabī Apvienotajos Arābu Emirātos. Pirmais lidojums, ko nodrošināja “České aerolinie”, ielidoja, kā plānots. Turpretim otrajā lidojumā no Abū Dabī uz Bangkoku, kuru nodrošināja “Etihad Airways”, ielidošana notika ar astoņu stundu ilgu kavēšanos. Vai pasažieriem kompensācija izmaksājama, ja lidojums notika ārpus Eiropas Savienības un pakalpojumu sniedza trešās valsts aviokompānija?

Pasažieri iesniedza prasību Čehijas tiesās, taču “České aerolinie” apstrīdēja tās pamatotību, norādot, ka nevar būt atbildīga par lidojuma kavēšanos no Abū Dabī uz Bangkoku, jo šo lidojumu īstenoja cits gaisa pārvadātājs. Prāgas pilsētas tiesa, izskatot apelācijas sūdzību, vaicāja ES Tiesai, vai “České aerolinie” ir pienākums izmaksāt kompensāciju saskaņā ar regulu.

ES Tiesa atgādināja, ka lidojums ar vienu vai vairākkārtēju pārsēšanos, uz kuru ir veikta vienota rezervācija, veido kopību regulā paredzētajām pasažieru tiesībām saņemt kompensāciju. 11. jūlijā ES Tiesa nosprieda, ka pienākums izmaksāt kompensāciju pasažieriem ir vienīgi attiecīgo lidojumu apkalpojošajam gaisa pārvadātājam. Tā kā “České aerolinie” ir faktiski īstenojis lidojumu ar attiecīgajiem pasažieriem noslēgta koda koplietošanas līguma ietvaros, tas var tikt kvalificēts kā apkalpojošais gaisa pārvadātājs.

Līdz ar to tiesa secina, ka “České aerolinie” principā ir jāizmaksā paredzētā kompensācija. Protams, pēc tam “České aerolinie” ir tiesības vērsties pret “Etihad Airways”, lai atgūtu izmaksāto kompensāciju par šo finansiālo apgrūtinājumu.


Atsaka aviokompānija, maksā tūrfirma


2015. gada martā trīs personas Nīderlandes ceļojumu aģentūrā “Hellas Travel” rezervēja lidojumus turp un atpakaļ starp Ēldi un Korfu Grieķijā. Šie lidojumi bija daļa no “kompleksa ceļojuma”, kurā lidojumus apņēmās nodrošināt Kipras čarteru aviosabiedrību “G.S. Charter Aviation Services”, kurai savukārt bija līgums ar grieķu aviokompāniju “Aegean Airlines”. Faktiski sēdvietas tika pārdotas “Aegean Airlines” lidmašīnā.

Dažas dienas pirms paredzētās izlidošanas datuma “Hellas Travel” trim pasažieriem paziņoja, ka viņu ceļojums ir atcelts. Jo “Aegean Airlines” bija nolēmusi vairs nenodrošināt lidojumus no un uz Korfu. 2016. gada 3. augustā “Hellas Travel” tika pasludināta par bankrotējušu. Tā minētajiem trim pasažieriem neatlīdzināja aviobiļešu cenu un viņi vērsās Ziemeļnīderlandes tiesā. Tā piesprieda “Aegean Airlines” izmaksāt kompensāciju par lidojuma atcelšanu. Bet nelēma, kam jāatlīdzina aviobiļešu cena.

10. jūlijā pasludinātajā spriedumā ES Tiesa uzsvēra, ka ceļojuma rīkotājam ir jāsniedz pietiekama drošības garantija attiecībā uz iemaksātās naudas atmaksāšanu maksātnespējas gadījumā. Pasažieriem, kuriem ir tiesības vērsties pie ceļojumu rīkotāja, lai atgūtu samaksāto aviobiļešu cenu, nav tiesību prasīt atlīdzinājumu arī no gaisa pārvadātāja. Šajā gadījumā ceļotājiem ir tiesības celt prasību pret valsti, kura nav izveidojusi garantiju fondu pasažierim ieguldīto līdzekļu atmaksāšanai ceļojumu rīkotāja maksātnespējas gadījumā.

Kā maksā “air Baltic”

Abi minētie gadījumi norāda, ka primārā atbildība par nesniegto pakalpojumu ir biļešu pārdevējam, kurš pārdevis savienotos reisus vai komplekso ceļojumu.

Kā dara nacionālā aviokompānijā “Air Baltic”? Savā atbildē “Air Baltic” Korporatīvās komunikācijas nodaļa sakās izmaksājam kompensācijas saskaņā ar normatīvajiem aktiem. “Ikvienu klienta iesniegumu “Air Baltic” vērtē individuāli. Kompensāciju izmaksa var tikt veikta arī tostarp par savienotajiem reisiem vienotas rezervācijas ietvaros. Ņemot vērā Eiropas aviācijas tirgum raksturīgo augsto konkurenci, “Air Baltic” nevar atklāt statistiku par saņemto kompensācijas pieteikumu skaitu, kā arī izmaksāto kompensāciju apjomu,” norādīts atbildē.

1 ceļotājs
Pieaugušie (12+)
Bērni (2-11)
Zīdaiņi (0-2)