Cik šobrīd nopelna Ryanair stjuarti?

25.06.2020
Cik šobrīd nopelna Ryanair stjuarti?
Aviācijas nozarei Covid-19 pandēmijas dēļ nonākot sarežģītā situācijā, ne mazāk grūti klājas to darbiniekiem, kuri šobrīd bažījas par pieredzēto – darba devējs teju vai šantažē savus padotos, draudot pieņemt kādu citu, ja darbinieks nepiekritīs algas samazinājumam. Cik šobrīd nopelna "Ryanair" stjuarti?

Medijs “Euronews” Frankfurtē aprunājies ar Frančesku Rinaldi, stjuarti, kura pārstāv zemo cenu aviokompānijas “Ryanair” Vācijā bāzēto darbinieku intereses. Darbinieki tur nesaņem pārāk daudz – alga svārstās no 1220 līdz 2000 eiro mēnesī, bet karantīnas laikā ienākumi, saprotams, ir samazinājušies.

Ikdienā Rinaldi sazinās ar kolēģiem no citām Eiropas valstīm. Piemēram, stjuarts no Francijas Demians Murgjē stāsta, ka uzņēmums Francijā strādājošajiem piedāvāja samazināt algu par 10%, kas nozīmē, ka alga “uz rokas” būtu 900 eiro. “Tā ir īsta šantāža. Mums uzreiz lika saprast, ka tad, ja nepiekritīsim, viņiem padomā ir 27 “lieki” cilvēki, kurus var atlaist,” viņš stāsta.

Rinaldi tālāk ar videočata palīdzību sazinās ar Spānijas kolēģiem. Viņa stjuartam un vietējās arodbiedrības līderim Gustavo Silvam saka: “Šeit, Vācijā, viņi draud gan tieši, gan netieši, norādot uz pārāk lielu darbinieku skaitu. Viņi saka, ka no 940 apkalpes locekļiem vajag ne vairāk kā 540. Gribēju uzzināt, kāda ir situācija Spānijā? Jūs šantažē?”

Silva atbild: “Pie mums “Ryanair” saka: vai nu jūs parakstīsieties par mūsu noteikumiem vai priekšā 351 atlaišana. Tās nav pārrunas, tā ir diktatūra. Turklāt viņi atsakās ievērot jaunākos darba aizsardzības standartus. Mēs novērojam spilgtu sociālā dempinga piemēru. Mūsu kolēģe, kura viena audzina bērnu un nesaņem pilnu algu, spiesta doties uz “Sarkano Krustu”, lai saņemtu bezmaksas pārtiku. Viņai nepietiek pat naudas desmit mēneša dienām.”

Sliktas ziņas pienāk arī no Prāgas: atklājas, ka uzņēmums atlaidis trīs vietējās arodbiedrības pārstāvjus, tāpēc Rinaldi Čehijas kolēģi darbinieku aizstāvības jomā tagad palikuši bez darba.

“Visas lidsabiedrības piedzīvo krīzi, katrs pārvadātājs šobrīd ir sarežģītu sarunu procesā. Ja mēs atļausim “Ryanair” atkal nonākt līdz aviodempinga līmenim, kā tas bija 90. gados, tad mēs dosim signālu citām kompānijām: izmantojiet šo modeli, kopējiet to. Mums jāizvairās no šāda scenārija, tāpēc turpinām cīņu,” skaidro Rinaldi.

“Euronews” lūdza arī “Ryanair” komentāru par darbinieku apgalvojumiem, taču tās pārstāvji atteicās no sarunas.

Rinaldi tikmēr pastāstījusi, kā tagad norit viņas apkalpes locekles darbs. “Tas bija mans bērnības sapnis. Es biju pēdējais bērns tradicionālā daudzbērnu ģimenē no Itālijas dienvidiem, vienmēr gribēju izrauties brīvībā un ceļot. Šodien šis sapnis ir apdraudēts,” viņa stāsta.

“Cilvēkiem ir bail no atlaišanas, bail, ka nepietiks naudas līdz mēneša beigām. Daži izjūt emocionālas un psiholoģiskas problēmas, kāds iet pie speciālista, kāds sūdzas par bezmiegu. Iedomājieties, ko nozīmē, ka cilvēkam šādā stāvoklī jārūpējas par 180 pasažieriem. Skaidrs, ka tas ir riskanti,” viņa saka.

Tikmēr aina lidostu terminālos ir drūma – cilvēku tajos ir maz, aviokompānijas cieš zaudējumus, pasažieri, kuri nesaņēma atpakaļ naudu par iegādātajām biļetēm, strīdas ar pārvadātājiem. Skaidrības, kad un kā aviopārvadājumu nozare atģidīsies no krīzes, aizvien nav, jo Covid-19 turpina izplatīties, bet visa pasaule gaida, kad beidzot būs pieejama vakcīna vai efektīvas zāles

1 ceļotājs
Pieaugušie (12+)
Bērni (2-11)
Zīdaiņi (0-2)