airBaltic var nākties tiesāties par darba nosacījumu maiņu pilotiem

04.01.2020
airBaltic var nākties tiesāties par darba nosacījumu maiņu pilotiem
Nacionālajai aviokompānijai “airBaltic”, iespējams, gads būs sācies ar jauniem tiesu darbiem. Aviācijas arodbiedrība nav mierā ar “airBaltic” virzītām izmaiņām attiecībā uz atsevišķiem pilotiem. Tāpat jautājumus raisījusi iespējama nodokļu optimizācijas shēma.

Nacionālajā lidsabiedrībā airBaltic aptuveni 80% akciju pieder Latvijas valstij. Aviācijas arodbiedrības vadītāja, vienlaikus partijas “Progresīvie” valdes locekle Dace Kavasa stāsta, ka aptuveni pirms mēneša saņemta informācija no “airBaltic” par uzņēmuma Pilotu nodaļas likvidēšanu. Tā vietā visi piloti no šā gada būšot 2012. gadā dibinātajā meitasuzņēmumā “Aviation Crew Resources”.

Latvijas nacionālās aviokompānijas “airBaltic” grupā strādā nepilni četri simtu pilotu, un šīs jaunās pārmaiņas attiecas uz aptuveni 10% no tiem.

“airBaltic” ieskatā, jauni līgumi ar pilotiem neesot bijuši jāparaksta, jo izmaiņas atbilst likuma paredzētajai uzņēmuma pārejas koncepcijai, tomēr arodbiedrība ir pretējās domās, uzskatot, ka pasliktinās pilotu darba nosacījumi, jo sevišķi attiecībā iespējamu pārcelšanu strādāt citur. Pagājušajā mēnesī arodbiedrība iesniedza kolektīvā strīda pieteikumu un cer, ka visu izdosies atrisināt ārpus tiesas.

Aviācijas arodbiedrības vadītāja Dace Kavasa norāda: “Protams, tikai ar darbinieka piekrišanu. Tāpat “airBaltic” teica pagājušajā vasarā, kad bija īstermiņa lidojumi “Lufthansa”. Teica, ka sūtīs komandējumos tikai ar piekrišanu. Protams, ka tā nebija…”

“airBaltic” gan uzsver, ka darba nosacījumi saglabājas esošie. Vienlaikus uzņēmumā “Aviation Crew Resources” pilotiem ir iespēja kļūt par tā akcionāriem, papildus algai ieņēmumus saņemot arī dividendēs. Ieņēmumi dividendēs gan ir bez sociālajām garantijām, un arī valsts budžetam aiziet garām nodokļi.

“airBaltic” klātienes interviju TV3 Ziņām atteica, bet rakstveidā atbildēja, ka šāds modelis ir motivējošs un plaši izplatīts aviācijā.

“Saņemtās dividendes piloti var izmantot tostarp uzkrājumiem vecumdienām vai brīvprātīgu papildu iemaksu veikšanai savas rezidences valsts sociālajā budžetā. “Aviation Crew Resources” nodokļu nomaksu veic atbilstoši normatīvo aktu prasībām,” norāda “airBaltic”.

Valsts ieņēmumu dienestā (VID), konkrēti par “airBaltic” gadījumu nerunājot, norādīja, ka teorētiska šāda shēma esot likumīga, taču dienestā, protams, nekomentēja ētiskos aspektus, šādi rīkojoties uzņēmumam, ko savulaik no kraha izglāba Latvijas nodokļu maksātāji.

Politisku vērtējumu “airBaltic” rīcībai neizdevās iegūt – finanšu ministrs Jānis Reirs (“Jaunā Vienotība”) un satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP) patlaban ir atvaļinājumā. Pēdējais gan pirms dažiem gadiem, vēl ne ministra amatā, bija par šo sarkastiski izteicies. “Priecājos, ka pilotu atalgošanai “airBaltic” vairs neizmanto dažādas shēmas. A/S “Aviation Crew Resources” droši vien ir labdarības biedrība,” tā tviterī rakstīja Linkaits.

Teorētiski akcionāru – tātad arī valsts – intereses pārstāv uzņēmuma padome, kura pārrauga valdes darbu. Padomē gan norādīja, ka “airBaltic” vārdā oficiālo viedokli sniedz komunikācijas komanda – tā pati, kura darbojas uzņēmuma padomes pārraudzītās valdes pārraudzībā

1 ceļotājs
Pieaugušie (12+)
Bērni (2-11)
Zīdaiņi (0-2)